دلیل ارزان بودن گوشی های شیائومی و چند حقیقت جالب

دلیل ارزان بودن گوشی های شیائومی

علت ارزانی گوشی‌های شیائومی یکی از موضوعاتی است که همواره از طرف خریداران گوشی‌های هوشمند این برند مورد سوال قرار می‌گیرد. اگر سری به بازار گوشی‌های هوشمند بزنید، حتما متوجه این واقعیت می‌شوید که گوشی‌های برند شیائومی نسبت به محصولات سایر برندهای معروف جهانی، قیمت بسیار مناسب‌تری دارد. استراتژی قیمت ارزان حتی در زیرمجموعه‌های این برند نیز دیده می‌شود. بلک شارک، ردمی و پوکو همواره گوشی‌های خود را با قیمت بسیار مناسبی به بازار عرضه می‌کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با دلیل ارزان بودن گوشی های شیائومی آشنا بشوید.

 

 

آیا گوشی های ارزان قیمت شیائومی بی کیفیت هستند؟

قیمت برخی از گوشی‌های شیائومی به قدری به صرفه و ارزان است که در برخی از موارد خریداران تصور می‌کنند که این ارزانی به علت کیفیت پایین محصولات آن می‌باشد. در بعضی از مواقع حتی شاهد این موضوع هستیم که برخی از گوشی‌های قدرتمند و باکیفیت این برند با قیمتی ارزان‌تر از محصولات به صرفه سایر برندها به فروش می‌رسند. همانطور که می‌دانید، ردمی و پوکو و به طور کل گوشی‌های برند شیائومی، یکی از پرطرفدارترین محصولات موجود در بازار هستند و طرفداران مخصوص خود را دارند. باتوجه به این موضوع می‌توان گفت که ارزان بودن گوشی‌های شیائومی به علت کیفیت بد آن‌ها نیست؛ زیرا درآن صورت این برند نمی‌توانست تا به حال به فعالیت خودش در میان غول‌های جهانی مانند اپل و سامسونگ ادامه دهد و طرفداران خاص خودش را داشته باشد.

 

 

علت ارزانی گوشی های Xiaomi

 

علت ارزانی گوشی شیائومی

 

علت ارزانی گوشی‌های شیائومی، نه ارتباطی با کیفیت پایین آن دارد و نه حتی مربوط به طراحی بی‌کیفیت برخی از قطعات آن می‌شود. بلکه شیائومی برای متعادل نگه داشتن قیمت‌های خود از برخی استراتژی‌های کلیدی استفاده کرده است. در نتیجه برند شیائومی با به کارگیری این استراتژی‌ها توانسته محصولاتی در سطح اپل بسازد و آن‌ها را با قیمت بسیار ارزان‌تر راهی بازار نماید. هرچند که شباهت برخی از محصولات Xiaomi به گوشی‌های اپل، باعث بروز برخی از انتقادات شده است، اما این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت در انجام استراتژی‌ها و تنظیم هزینه‌های خود بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. در این قسمت قصد داریم علت ارزانی گوشی شیائومی را بررسی کنیم.

 

 

صفر بودن هزینه تبلیغات شیائومی

یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که شرکت‌های مختلف برای بازاریابی محصولات خود متحمل می‌شوند، هزینه تبلیغات است. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان، بخشی از سود خود را برای تبلیغات هزینه می‌کنند. اما شیائومی این هزینه بزرگ را از برنامه کاری خود حذف کرده است. شیائومی معتقد به بازاریابی دهان ‌به دهان می‌باشد. این موضوع به این معنا است که این شرکت هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات خود پرداخت نمی‌کند. همین مسئله باعث شده است که شیائومی به سود کمتری نیاز پیدا کند و در نتیجه گوشی‌های خود را با قیمت ارزان‌تری وارد بازار نماید.

 

 

حذف هزینه‌های طراحی

 

علت ارزان بودن گوشی های Xiaomi

 

جالب است بدانید که این شرکت چینی هیچ هزینه‌ای بابت طراحی گوشی‌های خود انجام نمی‌دهد. شیائومی تمام محصولات خودش را با الگو برداری از گوشی‌های سایر برندهای مشهور جهانی تولید می‌کند. حتی در بسیاری از موارد می‌بینیم که گوشی‌های شیائومی شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های برند اپل دارند. درنتیجه بودجه‌ای که این شرکت برای بخش تحقیق و توسعه و طراحی مدل‌های مختلف قرار می‌دهد، بسیار به صرفه است. همین موضوع باعث می‌شود که هزینه تمام شده تولید یک سری گوشی خاص، بسیار پایین‌تر از حد مورد انتظار بوده و قیمت نهایی آن اقتصادی‌تر باشد. شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که آیا مسئله حقوق معنوی مشکلی برای شیائومی ایجاد نمی‌کند؟ در پاسخ باید بگوییم که اولا کپی کردن محصولات تولیدی سایر کشورها کاری مرسوم در چین است. ثانیا بازار هدف شیائومی کشورهایی است که اهمیت چندانی به حقوق معنوی نمی‌دهند. در این کشورها بیشتر قیمت مناسب محصول اهمیت دارد که شیائومی به خوبی توانسته به این مسئله پاسخ بدهد.

 

 

عدم وجود واسطه در خرید از شیائومی

یکی دیگر از استراتژی‌هایی که شیائومی برای کاهش هزینه‌های خود در نظر گرفته است، حذف واسطه و انواع دلال‌ها از مسیر خرید می‌باشد. شیائومی تنها چند فروشگاه در سراسر دنیا دارد و بیشتر فروش خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهد. حذف واسطه و ایجاد امکان خرید آنلاین، باعث شده است که قیمت نهایی فروش محصولات به مقدار قابل توجهی کاهش داشته باشد.

 

 

نمایش تبلیغات بر روی صفحه کاربران

یکی دیگر از فاکتورهایی که به عنوان دلیل ارزان بودن گوشی های شیائومی شناخته می‌شود، موضوع نمایش تبلیغات بر روی صفحه کاربران است. شیائومی از نمایش این تبلیغات بر روی گوشی‌های برند خود، سود خوبی بدست می‌آورد. در نگاه اول ممکن است بسیاری از کاربران حس خوبی به این موضوع نداشته باشند. اما جالب است بدانید که بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیز اطلاعات شما را جمع‌آوری کرده و از آن برای ایجاد منابع درآمدی بیشتر بهره می‌برند. به عنوان آخرین نکته این موضوع، به این راهکار توجه کنید که کاربران می‌توانند با مراجعه به تنظیمات گوشی، از نمایش این تبلیغات بر روی گوشی خود جلوگیری نمایند.

 

 

چرخه تولید دراز مدت

همانطور که می‌دانید، تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند هر ساله جدیدترین گوشی‌های خود را با ارائه سخت افزارهای بروز همراه می‌کنند. این برندهای مشهور معمولا سعی دارند که بر روی مدل‌های جدید خودشان، آخرین فناوری‌ها را بکار ببرند. اما شیائومی روشی متفاوت برای تولیدات خود پیش گرفته است. این شرکت 24 الی 36 ماه تغییری در سخت افزار گوشی خود ایجاد نمی‌کند. شیائومی با انجام این کار می‌تواند در مدت زمانی طولاتی‌تر، سخت افزارهایی تولید و ارائه بکند که هم به‌روزتر هستند و هم کیفیت بالاتری دارند.

 

 

مشارکت با تولیدکنندگان پیشرو

 

علت ارزانی گوشی شیائومی

 

برخلاف بسیاری از شرکت‌های بزرگ که ترجیح می‌دهند قطعات مورد نیاز خودشان را وارد کنند، شیائومی به استراتژی مشارکت روی آورده و با تولیدکنندگان این قطعات شریک شده است. اگر دقت کرده باشید، تراشه‌ای که در برخی از گوشی‌های شیائومی بکار گرفته می‌شود، کوالکام می‌باشد. Xiaomi با مشارکت با این شرکت توانست این تراشه‌های باکیفیت را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کند. Media Tek از دیگر شرکت‌هایی است که شیائومی اقدام به مشارکت با آن کرده است. این برند در برنامه آینده خود، شراکت با سایر شرکت‌ها مانند سامسونگ و یا  FlipKart را نیز در نظر گرفته است. این مشارکت‌ها و همکاری با شرکت‌هایی که در زمینه فروش و یا تسلط بر بازارهای گسترده فروش پیشرو هستند، باعث می‌شود که هزینه‌های شرکت پایین آمده و در نهایت محصولات تولید شده با کیفیت و قیمت مناسب‌تری وارد بازار می‌شوند.

 

 

ایجاد تنوع در محصولات تولیدی

برخی از کارشناسان، علت ارزان بودن گوشی‌ های شیائومی را تنوع محصولات تولیدی این شرکت در نظر می‌گیرند. شیائومی محصولات متنوعی در اختیار افراد قرار می‌دهد. اکسسوری‌ها، پاور بانک، هدفون، نرم افزار و سایر سخت افزارهایی که این برند تولید می‌کند باعث سود بیشتر این شرکت شده است. درواقع می‌توان گفت که شیائومی تمام تمرکز و ظرفیت خود را برای تولید گوشی‌ بکار نگرفته و در کنار آن به گسترش سایر محصولات تولیدی خود نیز می‌پردازد. این موضع باعث می‌شود که این شرکت تنها به دنبال کسب سود بیشتر از طریق فروش تلفن همراه نباشد.

 

 

انجام سرمایه گذاری‌های به صرفه

به نظر می‌رسد که دلیل ارزان بودن گوشی های شیائومی ارتباط دقیقی با راهبردهای این شرکت در سرمایه گذاری دارد. Xiaomi معتقد است انجام سرمایه گذاری برای استخدام سرمایه انسانی کاری غیر ضروری بنظر می‌رسد. جالب است بدانید که این شرکت در بسیاری از بازارهای گسترده فروش خود، تنها از تعداد محدودی فروشنده استفاده می‌کند. شیائومی با ایجاد امکان خرید آنلاین، نیاز خود به سرمایه گذاری برای استخدام نیروی انسانی را تا حد بسیار زیادی پایین آورده است.

 

 

تمرکز بر روی فروش زیاد

 

علت ارزان بودن گوشی های شیائومی

 

شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین علت ارزانی گوشی شیائومی که باعث شده است گوشی‌های شیائومی قیمت بسیار مناسبی نسبت به سایر محصولات داشته باشند، این است که این شرکت در وهله اول به دنبال فروش است و نه سود بیشتر. بسیاری از برندهای مشهور جهانی، ترجیح می‌دهند که محصولات خود را در تعداد محدود اما با قیمت بیشتری به فروش برسانند. اما بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دلیل ارزان بودن گوشی‌های شیائومی این است که این برند تمرکز خود را بر روی فروش بیشتر گذاشته است. این مسئله باعث می‌شود که شیائومی در آینده بازار گسترده‌تری داشته باشد و همان میزان سود را بدست بیاورد.

 

 

دریافت سود کمتر

یکی دیگر از راهبردهای کلیدی که به نوعی علت ارزان بودن گوشی های Xiaomi  است، حاشیه سود کم می‌باشد. مدیرعامل این شرکت دلیل ارزان بودن گوشی‌ های شیائومی را، رضایت این برند به سود 5 الی 10 درصد اعلام کرده است. رهبران Xiaomi معتقد هستند که اگر بتوانند کیفیت مناسبی به مشتریان ارائه بدهند و به سود کم از فروش هر گوشی رضایت بدهند، می‌توانند در بلند مدت موقعیت بسیار خوبی کسب کنند.

 

 

جمع‌بندی

با توجه به نکاتی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان گفت که شیائومی برای حفظ جایگاه خود در بازار و ادامه رقابت خود با سایر رقبای پرقدرتش، محصولات خوبی تولید می‌کند. درواقع می‌توان گفت که دلیل ارزان بودن گوشی شیائومی ارتباطی با کیفیت محصولات آن ندارد. نقطه قوت این شرکت این است که اولا تنها بر روی تولید گوشی تمرکز ندارد و می‌تواند به بسیاری از نیازهای مشتریان و کاربران پاسخ بدهد، در ثانی این برند بر روی فروش بیشتر، همراه با سود کمتر تمرکز دارد. در نتیجه می‌توان گفت که گوشی‌های این برند برای کسانی که به گوشی هوشمند نیاز دارند اما نمی‌خواهند هزینه زیادی برای آن پرداخت کنند، بهترین گزینه است.

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.